Jeden muffin, čaj a společná cesta za poznáním…

Muffin a čaj


 
Autor: Theo Addair

Žánr: Román, LGBT

Počet stran: 272

Vydavatelství: YOLI

Oficiální anotace: Daniel a Kit jsou dva šestnáctiletí spolužáci, kteří snad ani nemůžou být rozdílnější. Jeden je nejlepším studentem na internátě, k okolí se chová odměřeně a úzkostlivě si střeží své soukromí. Druhý má umělecké nadání, pořádek považuje tak trochu za zbytečnost a často dřív mluví, než myslí.
Zdálo by se, že přátelství mezi nimi je nepravděpodobné a cokoli hlubšího rovnou nemožné. Jenže muffin a čaj přece dokáží zázraky, to je známé přísloví. A pokud není, tak by mělo být…

"Svět, to jsme my. Dokud každý nezačne u sebe, nic se nezmění. Změníme sebe – a změníme svět."

Přežít poslední ročník na střední škole a nijak zvlášť na sebe neupozorňovat. Přesně s touto myšlenkou vkročí Daniel na pozemky elitního internátního gymnázia, kde má na jaře už konečně maturovat. Hodlá strávit poslední rok hezky v klidu na pokoji, s nikým se moc nepřátelit a co nejlépe proplout celým vyučováním. To jak krutí dokáží být všichni z okolí, poznal na vlastní kůži a znova to už zažít nechce. Nejlepší věc, kterou může udělat, je stát se neviditelným a tak se o to snaží.

Užívat si naplno a především mít okolo sebe tunu přátel. To je zas heslo, kterým se řídí šestnáctiletý Kit. Přátelí se s fotbalovým týmem a ve volném čase nejraději ze všeho kreslí. S tím se však nikomu nechlubí. Kdyby totiž jeho spolubydlící viděl, co maluje, mohlo by to zničit jejich přátelství, které pro Kita znamená daleko víc…

Daniel s Kitem nemají na první pohled nic společného, ale jejich životy se protnou a upoutají na sebe pozornost. Ta však nemusí být vždy příjemná…

"V mojí slabosti je moje síla…"

Theo Addair, pseudonym, pod kterým se ukrývá začínající český autor. Knížka Muffin a čaj je jeho prvotinou a troufám si tvrdit, že z počátku málo kdo věděl, že autor je Čech. Já to zjistila až po přečtení prvního odstavce v knížce, kdy se v příběhu objevila Praha a já si pak přečetla tu kratičkou záložku o autorovi, která se ukrývá na konci knihy. Byla jsem touto informací dost zaskočená, ale to už nejspíš víte, pokud jste četli mé "Přečteno" či "Nákupy" za březen. Od knížky jsem toho totiž očekávala hodně a mé nechvalné mínění o českých autorech píšících YA mi vehnalo do žil strach, že tato kniha rozhodně nebude tak dobrá jak bych si přála. Chtěla jsem si přečíst příběh, po kterém se budu cítit odpočatá a šťastná stejně jako po knize Probuzení Simona Spiera. Říkala jsem si tedy, že tak dobrá být česká kniha ani nemůže a teď si za tuto myšlenku hodně často nadávám…

Theo Addair (zdroj)
Troufám si tvrdit, že dnes, měsíc po vydání jeho prvotiny, zná autora každý, kdo se o YA a LGBT knihy zajímá. A nejde se ani čemu divit. Theo Addair nám totiž představil skvělý příběh a ukázal nám, že i česká YA literatura se hravě vyrovná té zahraniční, protože kniha Muffin a čaj je zkrátka skvělá a dá se o ní říct jen málo negativního.

Celý příběh se odehrává na internátní škole, ve které si ředitel usmyslil, že se inspiruje anglickými internáty. Studenti tedy nosí uniformy a celé prostředí díky tomu ani čtenáři nepřipadá jako to české. V podstatě to, že se jedná o českou knihu, prozrazují pouze jména a dále i česká města, do kterých se v knize podíváme. Tím pádem by příběh mohl zaujmout i ty, kteří se u české literatury bojí zklamání a pak tedy raději  vždy sáhnou po zahraniční knize...

V příběhu nahlédneme jak ke Kitovi tak i k Danielovi. Dalo by se i podle toho očekávat, že když jsou zde kapitoly Daniela a Kita, tak bude příběh vyprávěn ich-formou. Ovšem není to tak. Autor se rozhodl celý příběh podat čtenáři v er-formě. To zas může pro někoho znamenat, že se do knihy hůře začte, ale to ani nejde. Do celého příběhu se začtete neuvěřitelně lehce. Knihu budete hltat po kapitolách, že se ani nenadějete a budete na jejím konci. Obzvláště pokud máte rádi knihy ve stylu Probuzení Simona Spiera, Nedej se nebo Dám ti slunce, tak si tento příběh opravdu užijete.

Kapitoly Daniela a Kita se střídají, ovšem několikrát jsou stejné okamžiky vyprávěné oběma hlavními hrdiny. Na to si později čtenář lehce zvykne, ale z počátku to může některé lehce poplést. Já jsem s tím vůbec nepočítala. Nenapadlo mě, že se autor u jedné postavy zavře dveře od jeho pokoje a s druhým hlavním hrdinou je najednou o čtyři hodiny zpátky v čase a vypráví ty momenty zas z jeho pohledu. Sice to v příběhu tak nevadilo, ale i přesto, že se jedná o maličkost, dokáže to čtenáře při čtení lehce vyvést z míry. Podle mě by vůbec nebyl špatný nápad na začátek každé kapitoly dát pod jméno toho hrdiny i datum a čas, abychom věděli, ve kterém dni a v jakém čase se příběh odehrává…
 
Celou tuto knihu autor nádherně pojmenoval. Právě ten muffin a čaj dává příběhu nádherný základ, na kterém se dalo stavět, a autor toho náramně využil. Nebudu vám sem přímo psát proč se tato kniha tak jmenuje, jelikož to by si měl každý přečíst sám. Kdybych vám to prozradila, tak by to totiž ztratilo to kouzlo. Navíc to za přečtení opravdu stojí a například já se u této části rozplývala blahem, jak mě to krásně dokázalo pohladit po duši.
 
(zdroj)
Tento příběh však není zas takovou pohádkou jako hodně připodobňovaný Simon Spier. V knize se totiž autor nebál poukázat na skutečnost, že pokud se někdo v něčem odlišuje, tak že ho každý vždy nepřivítá s otevřenou náručí. Především na střední škole se vyskytuje šikana a vždy to odnáší ti, co se liší. Za to, že se autor nebál té šikany a ukázal zde tu krutost, kterou v sobě dokáží lidé vůči druhým vyprovokovat, si zkrátka zaslouží pochvalu. Nebylo to totiž nic přehnaného a dobře to s celým příběhem ladilo.

Jednoduchá obálka se svými jemnými barvami je možná trochu nevýrazná, ale i tak se dá jen těžce přehlédnout. Přebal knihy i s miniaturkou muffinu a čaje dělala Daria Golab, která odvedla skvělou práci. Přesně to jak ztvárnila Kita s Danielem, skvěle odpovídá popisu Thea Addaira. Ty jednoduché miniaturky byly navíc dány i na začátek každé kapitoly, takže kniha není plná pouze textu. Neustále na čtenáře totiž vykukuje čaj a muffin, a to přímo láká k tomu si ke čtení ty muffiny upéct a dát s k tomu pořádný hrnek čaje.

O této dokonalé LGBT romanci bych dokázala psát ještě hodiny, ale nechci vás zde déle trápit a tuto recenzi prodlužovat ještě více. Už takhle jsem napsala daleko více slov než obvykle a tak doufám, že jsem vás zas tolik neunudila. Knížku jsem přečetla za jeden den už na začátku minulého měsíce, ale hned po dočtení jsem tak plná emocí a nadšení, že jsem se rozhodla, že tento článek napíšu s odstupem času a počkám, pokud mé nadšení trochu neustoupí. A neustoupilo, ta kniha se u mě i po měsíci řadí mezi ty nejlepší duhové romance. Navíc u mě i dost nečekaně porazila Probuzení Simona Spiera, které řadím mezi nejlepší knížky minulého roku. Theo Addair je skvělou ukázkou toho, že i v Česku máme autory, které se hravě vyrovnají těm zahraničním. Navíc je nesmírně milý a rozhodně vám doporučuji pustit si autorův rozhovor s Dorotou Noon, který naleznete na YouTube kanálu Knižního klubu. Já rozhodně držím palce v autorově budoucí tvorbě a doufám, že se co nejdříve dočkáme jeho další knihy, kterou si snad znova vezme pod své křídlo nakladatelství Yoli.

Nakonec tu mám ještě jeden odstaveček o tom, komu knihu doporučuji. Popravdě bych ji nejraději dala do ruky každému a každého přesvědčovala k tomu, že si ji musí přečíst. Ovšem samozřejmě to není šálek kávy každého. Rozhodně bych ji ale doporučila každé romantické duši, která touží po něčem oddechovém v YA žánru a nevadí jí při čtení proplakat i pár kapesníků. Příběh je totiž krásně dojemný, ale zároveň se u něj zasmějete. A především je opravdovou nutností pro každého milovníka Simona Spiera či knížky Nedej se. Tato kniha vás totiž nejenže pohladí po duši, ale také vás dokáže nesmírně zahřát na srdci a donutit vás znovu věřit na lásku... <3

A teď už hodnocení!

    92%

Znáte tuto knihu? Četli jste ji nebo se na ni prozatím jen chystáte? Máte rádi LGBT romance z prostředí střední školy? Která LGBT kniha je vaše nejoblíbenější a co si myslíte o této české krásce?
Budu moc ráda, když mi všechny vaše názory napíšete do komentářů. :)
 
 

Komentáře

  1. Abych se přiznala, docela jsi mě sou recenzí na knihu nalákala, tak si to zařadím do svého seznamu, co bych si měla pak koupit. :)
    Recenzi jsi napsala opravdu pěkně, díky za ni. Mám ráda recenze, které mě dokáží nalákat na knihu, kterou jsem ani neměla v plánu číst. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu a za tak krásný komentář. <3 Jsem ráda, že jsem tě na knihu nalákala, rozhodně totiž stojí za přečtení. :))
      Budu ráda, když mi dáš pak vědět, jak se ti líbila. :)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Knihu už jsem četla a líbila se mi, i když byla na mě krapet moc sladká :) Taková romantická, sluníčková a duhová :) Což je na jednu stranu moc dobře a je to krásný příběh, na druhou stranu mi tam něco chybělo :) Asi už jsem moc zmlsaná ze všech těch akčních fantasy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. ❤ Souhlasím s tebou, že byl příběh hodně sladký, ale přeci jen to není žádné to akční fantasy. :)) V takovéto YA knížce se s tou "sladkostí" dá počítat a ani v ní nevadí. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...