Coming out, první láska, přátelé, rodina a tuna sušenek Oreo…

Probuzení Simona Spiera


Autor: Becky Albertalli

Originální název: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Žánr: YA, román

Počet stran: 296

Vydavatelství: YOLI

Oficiální anotace: Šestnáctiletý Simon už nějakou dobu ví, že je gay, ale ještě není připravený sdělit to okolnímu světu. Jedinou výjimkou je tajemný Blue, se kterým si Simon už několik měsíců vyměňuje e-maily a jejich vzájemné pouto sílí. Jenže pak citlivá korespondence padne do nesprávných rukou a Simon se stane obětí vydírání: buď udělá, co se po něm chce, i když se mu to příčí, nebo riskuje, že si tajné e-maily přečte celá škola. V sázce je však ještě mnohem víc – plachého Bluea by nechtěná publicita mohla vyděsit a Simon už by nikdy nezjistil, kdo Blue ve skutečnosti je…
Autorka za svůj debutový román obdržela William C. Morris Award a byla nominována na americkou Národní cenu za literaturu.

"Má se to takhle – jméno Simon znamená „ten, kdo naslouchá“ a Spier znamená „ten, kdo pozoruje“. Jinými slovy jsem v podstatě ke zvědavosti předurčený."

Na první pohled je Simon úplně obyčejným středoškolákem. Ve škole má celkem dobrý prospěch, skvělé kamarády a doma má milující rodinu. Dalo by se tedy říct, že k dokonalému životu Simonovi chybí akorát ta správná holka. S tím by však on rozhodně nesouhlasil. Nějakou tu dobu už totiž definitivně ví, že holky nejsou jeho typ. Simon je gay, jen zatím nesebral odvahu to někomu říct.

Před nějakým časem však díky internetové zpovědnici své školy poznal Bluea. Kluka, který je taky gay a Simon si bez něj svůj život už neumí představit. Tedy spíše život bez jeho e-mailů. Jejich vztah má totiž tak trochu háček. Simon netuší, kdo je jeho záhadný Blue a Blue zas neví, že jeho Jacques je Simon Spiere. V jejich tajné komunikaci, ve které netuší svá pravá jména, je však kouzlo, díky kterému si své e-maily naplno užívají.

Jednoho dne se však Simon zapomene odhlásit z e-mailu na školním počítači a tak jeden kluk zjistí vše o Simonově skutečném já a začne ho vydírat. Simon tedy musí udělat, co chce, jinak celá škola zjistí, že je gay. Především by to ale zjistil citlivý a plachý Blue, o kterého by pak mohl Simon navždy přijít a nikdy neodhalit jeho pravé jméno. Ovšem chce vůbec zjistit kdo jeho Blue je?

"Nemyslím si, že jsi magor. Vypadá to, že jsi měl náročný den, a já bych si strašně přál, abych ti mohl nějak pomoct. Už jsi ty pocity zkoušel přejíst? Slyšel jsem, že Orea mají terapeutické účinky."

Becky Albertalli (zdroj)
Pokud hledáte příběh z prostředí střední školy, který vás chytí už od první věty a budete na něj myslet ještě dlouho po přečtení, pusťte se do této knihy. Probuzení Simona Spiera až nesmírně dobře vystihuje atmosféru střední a čte se bez sebemenších problémů. A to především díky jedinečnému příběhu, u kterého si vypěstujete závislost na Oreo sušenkách. Věřte mi. I já si je musela koupit a to ne kvůli focení. :)

Když je okolo nějaké knihy moc velký poprask a existují recenze, které její příběh jen vychvalují, chci se vždy přesvědčit, jak na tom ten příběh skutečně je. A to obzvláště když se jedná o příběh, kde je hlavní postava gay. Připadá mi totiž, že takového příběhy se vychvalují vždy. Například takový Will Grayson, Will Grayson, který byl natolik chválen, ale já v něm nakonec nic tak fantastického neviděla. Takže jsem se šla přesvědčit jak je to se Simonem a teď už naprosto chápu, proč je tato knížka tolik vychvalovaná.

Autorka Becky Albertalli odvedla naprosto skvělou práci při psaní této knihy. Nepřikrášlovala si totiž svět dospívajících a ani nevedla tento příběh na hranici smrti, kde autoři takovýchto knih obvykle končí. Psala obyčejný příběh kluka, který o sobě ví, že je gay, a chystá se přijít se svým coming outem. Ovšem psala ho tak dokonale, že se z jejího obyčejného příběhu stalo něco neobyčejného. Napsala totiž knihu, kterou by si měl přečíst každý. Každému totiž tento příběh dokáže vykouzlit úsměv na tváři a zlepšit tak den.

(zdroj)
Tato knížka však také dokáže poradit a ukázat, že coming out nemusí být až tak složitý. Autorka v knize i lehce naznačuje jednu věc, která je podle traileru ve filmu rozebrána více. Nebylo by spravedlivější, aby s coming outem musel přijít na veřejnost každý a nejen menšina s jinou sexuální orientací?

Knížka je vyprávěna samotným Simonem, což je rozhodně lepší, než kdyby byla kniha vyprávěna er-formou. Autorka si totiž mohla lépe pohrát se Simonovou osobou a my, čtenáři, máme tak lepší možnost nahlédnout do samotného hlavního hrdiny této knihy. Kniha je navíc plná dokonalých hlášek, které bychom si bez tohoto stylu vyprávění rozhodně tolik neužili. A to mi věřte! Je zde velká pravděpodobnost, že se budete popadat smíchy za břicho. Ale varování! Pro citlivky, jako například já, je dost velká možnost brečet v některých okamžicích i dojetím. A to především na konci. Knihu si totiž zamilujete a rozhodně nebudete chtít konec.

Na obálce knihy jsou mé dvě nejoblíbenější barvy a to černá a červená, takže už jen díky tomu se mi přebal opravdu zamlouvá. Navíc jsem ráda, že se nikdo nepokoušel dát Simonovi obličej a nechala se mu místo hlavy pouze komiksová bublina s názvem knihy. Jsem také dost ráda, že Yoli nečekalo na plakát k filmovému zpracování, aby byla rovnou obálka k filmu. K filmu na který se sice moc těším, jen nějak nevidím v traileru toho blonďatého, kučeravého Simona…

Nyní už zbývá jen něco málo z mých pocitů. Knížku jsem přečetla během pouhých dvou dnů. Opravdu se čte sama. A musím říct, že mi přišla až moc krátká. Tak trochu jsem chtěla více z tohoto příběhů a to nejen Simona, ale především i jeho přátel, kteří mě v celé knize bavili a bez kterých by to nešlo. Jen mě trošku mrzelo, že jsem věděla, kdo je Blue už na padesáté straně a čekala jsem jen na potvrzení, zda je to opravdu on. Ani to mi však nezkazilo dojem z celé knížky. A i když Simonovi nedávám až tolik procent, jak byste možná čekali, tak se u mě rozhodně dělí o první příčku těch nejlepších knihy z Yoli s Beznadějí a Všemi malými zázraky. A to je co říct. :)

A teď už hodnocení!

    87%

Znáte tuto knížku? Četli jste ji? Jak se vám líbila? Máte nějakou oblíbenou knížku s LGBT tématikou? Poradíte mi, kterou bych si měla přečíst a porovnat ji se Simonem?
Budu moc ráda za každý váš komentář. :)
 
 

Komentáře

  1. Pěkná recenze, o knize jsem přemýšlela,když se jednalo o horkou novinku. Usoudila jsem a pořád si to myslím, že téma knihy není úplně pro mě... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Tak třeba někdy v budoucnu budeš mít náladu na podobnou knížku... Pokud ano, určitě ti doporučuji Simona. :))

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...