#1 Knihodárky

aneb Co dát pod stromeček svým blízkým

 
Zdravím knihomolové!
 
S radostí vás vítám u nového typu článků, které bych ráda vydávala každou neděli až do 17. prosince, tedy do týdne před Vánocemi. Vítám vás tedy u prvního dílu "Knihodárků", které by vám snad mohli být inspirací, ke koupi toho pravého knižního dárku pro vaši rodinu nebo kamaráda či kamarádku. Můžete to však brát i jako tipy na knížky, které byste chtěli dostat od Ježíška vy nebo se po nich v budoucnu podívat. Doufám, že se vám takovýto druh článků bude líbit a teď tedy můžeme jít na ten úplně první, který bude zaměřen na…
 


… literaturu pro mladé neboli Young Adult a New Adult žánr. Rozhodla jsem se tyto tipy začít něčím, co je mi nejvíce blízké a to jsou právě tyto knihy. Snažila jsem se vybrat některé žhavé novinky knižního trhu, tak i některé starší knížky, které jsou pro mne srdcovou záležitostí. Převážně jsem se snažila držet knih, které jsem již přečetla, ale mám zde i knihy, které na to mé přečtení zatím čekají… Ke každé knížce se vám zde pokusím něco napsat, a pokud by vás kniha zajímala více, budete moct kliknout na její název, který vás přesměruje na její anotaci na Databázi knih. To by tedy informačně bylo prozatím vše a můžeme tedy rovnou přejít k YA a NA tipům na "knihodárky". :)

 
 

Příběhy pro romantické duše


 
Young Adult (13-18 let)
 
 
Začala bych knihou, která se svým příběhem vymyká klasickým scénářům. V hlavní roli zde není dokonalá dívka, která vyhrává školní plesy, ale ta, která svou váhou převyšuje každého ve svém okolí. Je jiná, ale to neznamená, že je v něčem špatná, a stejně jako její vrstevnice, tak i ona má právo na lásku. Tento příběh je v podstatě o tom, jak je důležité v sebe věřit a mít sám sebe rád, což je v dnešní době plné šikany celkem složité. Jennifer Niven to se slovy krásně umí a to dokázala i v její první knize Všechny malé zázraky a Tíha vesmíru to jen potvrzuje. (Má recenze)
 
Moře klidu je krásným čtivým příběhem, kde vás jeho konec naprosto dostane. Když jsem tuto knížku četla já, tak jsem moc dobře nevěděla, do čeho jdu. Slyšela jsem pouze samé skvělé ohlasy a po přečtení jsem pochopila proč. Příběh má moc dobrou zápletku a dokáže vás držet v napětí a očekávání. (Má recenze)
 
Nakladatelství YOLI přišlo s touto knížkou na trh letošní léto a okamžitě na sebe strhla veškerou pozornost čtenářů, kteří hledají romantický příběh dvou mladých lidí. Kniha tedy okamžitě uchvátila i mně. Tato kouzelná obálka v sobě ukrývá dojemný příběh, který se hodí pro každou slečnu, která nepohrdne romantickým příběhem a ráda si popláče… (Má recenze)
 
Abych také zabrousila do českých vod a zmínila zde některou tu knížku určenou vyloženě dívkám, musím sem dát autorku skvělých románků, Lenku Lanczovou. Knížky od Lenky jsem začala číst, když mi bylo asi čtrnáct let a vydržely se mnou až do sedmnácti. Nebyla jsem tehdy až tak velký a náročný čtenář, ale pokaždé jsem z jejích příběhů byla naprosto unešená. Tajná láska byla a stále je mou nejoblíbenější knížkou, proto vám zde ukazuji tu, ale bohužel už není nikde v dostání. Stále se však najdou v obchodech knihy od této autorky, které jsou stejně dobré. Chce to jen trošku hledat.

Další z autorek, která dokáže psát dokonalé příběhy, je jednoznačně Colleen Hoover. Touto knihou se podle mého názoru zavděčíte každé dívce, která si čas od času přečte nějakou tu knihu. U této knihy se zasmějete, zamilujete se, a pokud na vás zapůsobí tolik co na mě, tak si ji zaručeně přečtete víckrát než jen jednou.
 
Kniha pro náročnější čtenářku, která ráda řeší lidskou psychiku. Tak bych asi jednoduše popsala tuto knížku, ve které hlavní hrdinka trpí schizofrenií a snaží se pomocí fotoaparátu zjistit, co je realita a která věc žije pouze uvnitř její hlavy. (Má recenze)
 
Umění, láska, tajemství, to jsou hlavní témata dokonalého příběhu o dvojčatech. Knížka díky své sluneční obálce zaujme určitě spoustu lidí už na první pohled, ale není zajímavá jen zvenčí. Uvnitř je totiž knihy dělena do vyprávění obou dvojčat, kdy Noah vypráví z doby, kdy jim bylo 13 let a Jude v jejich šestnácti. Kniha je opravdu krásná a s čistým srdcem ji můžu každému doporučit. (Má recenze)
 
Jak bych mohla psát tyto tipy a nedát sem Johna Greena, autora, který je mnohými opěvován a některými zas raději přehlížen. Vybrala jsem zde jeho první knihu Hledání Aljašky a podle mého i nejlepší knihu, která je vyprávěna z pohledu šestnáctiletého chlapce, který jde na internátní školu. Tato kniha je o dospívání, lásce, hledání odpovědí a o spoustě kanadských žertíků, které jsou zde prováděny.
 
 
New Adult (18-25 let)
 
 
Tato knížka je na takovém pomezí mezi YA a NA literaturou, ale vzhledem k tomu, že se odehrává na vysoké, tak jsem si ji dovolila zařadit do této kategorie. Rainbow Rowell je skvělá autorka, které v Čechách vyšli už tři knihy a podle mého názoru je právě Fangirl tou nejlepší. Knížka vypráví o sestrách, dvojčatech, kde každá touží v prvním ročníku střední školy po něčem jiném.
 
Kniha, kterou jsem četla už třikrát a to ještě předtím než u nás byla vydaná. Ano, znovu zde mám Autorku Colleen Hoover, ale tentokrát s knihou určenou starším. Tato kniha se však v jedné věci od těch ostatních liší a to v tom, že jsou ke knize speciálně nazpívané písně, které si díky QR kódu můžete při čtení pouštět. Tato kniha provázená hudbou si už své čtenáře našla, ale proč jí nedát další? :)
 
Láska mezi studentkou a asistentem profesora je celkem otřepané téma, ale tato knižní série má do otřepanosti velmi daleko. Už jak název napovídá, dost se týká Shakespeara, který knihu doslova provází na každém kroku. Knihy jedy rozhodně vhodná pro velké romantiky, kteří milují takového velikána, jakým byl Shakespeare. (Má recenze)
 
 
 

SCI-FI aneb Co nás čeká v budoucnosti?

 
 
Jako první, zde mám jedno takové spíše dívčí sci-fi. Pokud se chcete dostat na vesmírnou loď, tak zde máte šanci. Celá tato trilogie je skvělou jízdou, kterou navíc doprovází mladá láska. Knihy jsou napínavé a mají v sobě ukrytý příběh, který jen tak nějakou čtenářku nepustí. (Má recenze)
 
Až nyní vám zde představuji knihu, kterou jsem prozatím nečetla, ale už od vydání mám na ní dost velký zálusk. No, a protože je kniha tak skvěle hodnocená, byla by škoda vám ji zde neukázat. Jedná se o knížku, která má být převážně psaná formou chatu, různých zpráv a novinových článků. Už to vypovídá o jiné formě vyprávění příběhu, než na který je většina lidí zvyklých. Pokud tedy máte ve svém okolí někoho mladého, kdo má rád knihy o budoucnosti a rád si přečte příběh, psán trochu jinou formou, právě jste narazili na vítěze.
 
A nyní kniha, která se hodí i pro kluky. Labyrint od Jamese Dashnera jsem četla už před dlouhou dobou a byla jsem z tak skvělého sci-fi příběhu opravdu unešená. Labyrint: Útěk je první kniha z trilogie Labyrint, která v sobě ukrývá opravdu velkou dávku napětí a nebezpečí. Tato série je opravdu pro každého, kdo si rád přečte napínavou knihu z budoucnosti. Celá série je opravdu chytlavá, jen je nejdřív potřeba proniknout do stylu psaní Jamese Dashnera, který na první pohled nemusí sednout úplně každému. Pokud však máte ve svém okolí člověka, kterému tato série určitě sedne, můžete mu pořídit rovnou celou sérii Labyrint, kterou YOLI vydalo v jedné obsáhlé knize.
 
Další kniha, kterou jsem nečetla, ale rozhodně půjde na můj seznam dárků, které chci od Ježíška. Diabolik je celkem žhavou knižní novinkou, která však už nyní sbírá jen to nejlepší hodnocení. Pokud tedy znáte někoho, kdo má rád sci-fi a věty: "Stvořená chránit. Předurčená ničit..." ho zaujmou stejně jako mne, tak právě jste tomu člověku našli dárek! :)
 
 
 

Fantasy světy a jejich nekonečný boj s temnými silami

 
 
Young Adult (13-18 let)
 
 
Fantasy může být jakákoli a i Dreamologie, kniha, která se zdá být pouhým romantickým příběhem, v sobě ukrývá pár fantasy prvků, které ve vás můžou probudit touhu po čtení. Kniha se však může zdát více klasickou romancí, takže se skvěle hodí i pro ty, kteří fantasy knížky zas tolik nemusí. (Má recenze)
 
Tak tato kniha stejně jako celá tato série spadá mezi mé milované knížky. Nevím, zda bych jí doporučila pro někoho, kdo se ve fantasy světě vyžívá. Drakie je spíše vhodná pro nějakou mladou dívku, která má ráda nenáročné, ale přesto napínavé knížky z jiného světa. Pokud má navíc v oblibě draky, tak jí touto knihou uděláte opravdovou radost. ;)
 
Proč neskloubit trochu té historie s kapkou fantasy? V knize Má lady Jane se k tomu odhodlaly rovnou tři autorky a napsaly nesmírně vtipný příběh, ve kterém se rozhodly vyprávět jejich verzi příběhu lady Jane Greyové. Kdo by chtěl ve svých šestnácti letech nosit na hlavě korunu a mít za manžela muže, který je ve dne tak trochu kůň?
 
Když už jsme u té historie, co takhle navštívit Londýn kolem roku 1880 a poznat legendární lovce stínů? Mechanický anděl je prvním dílem z trilogie Pekelné stroje, která své čtenáře rozhodně nenechá chladné. Tato kniha je podle mého názoru od jedné z nejlepších fantasy autorek, které se nám za poslední dobu představily. Pokud zatím neznáte svět lovců stínů, tak rozhodně neváhejte a pusťte se do jeho poznávání s touto sérií. A pokud znáte člověka, který se vyžívá v knihách s rozsáhlým popisem a fantasy knihách, tak jste pro něj právě našli ten pravý dárek.
 
 
Tato kniha je vhodná snad pro každého kdo má rád fantasy příběhy a dobře vymyšlené světy s nadpřirozenými bytostmi. Nezáleží na pohlaví či věku, styl Terryho Brookse snad musí milovat každý. Není tedy divu, že se jeho knihy dočkaly nového vydání. Shannarovy elfeíny jsou sice druhým dílem ze série Letopisy rodu Shannara, ale je zde celkem jedno, kterou knihou začnete. Podle Shannarových elfeínů je navíc natočen seriál, který však své knižní předloze nesahá ani po paty. (Má recenze)
 
Další kniha, kterou jsem nečetla, tedy nepřečetla jsem ji celou. Já nejsem zrovna člověk, který by miloval Alenku v říši divů od Lewise Carrolla, ale to neznamená, že nemá své obdivovatele po celém světě. Má, a A. G. Howard přišla s příběhem, který vypráví o Allysse, pravnučce již zmiňované Alenky, která spadla králičí norou do světa, který se vymyká všemu reálnému…
 
Znáte někoho, kdo má rád romantické příběhy, koně a irskou mytologii? Ano? Tak pro něj jste právě objevili dárek v podobě této kouzelné knihy, která je inspirována bájnými, vodními koni, které není jen tak lehké si ochočit…
 
Ano, Cassandra Clare už zde byla a její lovci stínů také, ovšem Slovart přišel tento rok s její novou sérií Temné lsti a tu zde zkrátka musím zmínit. Paní půlnoci je další skvělou knihou, kde tentokrát autorka se svými popisy opravdu nezahálela a povedl se jí napsat další skvělý příběh, u kterého jsou její fanoušci nuceni oddaně čekat na další díl. Jestli máte rádi tuto autorku a tuto knihu jste prozatím ještě nečetli, tak zde máte alespoň menší inspiraci pro svůj seznam Ježíškovi. :) (Má recenze)
 
 
New Adult (18-25 let)
 
 
Jak jsem zjistila tak Neviditelná knihovna není úplně knihou pro každého. Dost lidem přijde tento příběh přeplácaný a nepřehledný. Já jsem však jedna z mála, kterým přijde příběh skvělý a napěchovaný všemi možnými fantasy prvky, bez kterých by to nešlo. Pokud znáte někoho, kdo má tuto přeplácanost čas od času rád stejně jako a já nepotrpí si vyloženě na YA literaturu, tak jste pro něj právě našli knihu. :) (Má recenze)
 
Tak a aby byl i ve fantasy knihách zastoupen český autor, mám tu pro vás na inspiraci tohoto skvělého průvodce pražským podsvětím od Kristiny Hlaváčkové, díky které mám v úmyslu dát šanci i jiným českým autorům, kteří píší fantasy. Podsvětí je skvělá kniha pro ty, kteří mají rádi Prahu a chtějí ji poznat i v jiném světle, ve kterém se ukrývají nadpřirozené bytosti různých druhů. (Má recenze)
 
 
Fantasy boxy
 
Už se pomalu blížíme do finále a jediné, co mi zbývá vám zde ukázat, jsou skvělé dárkové boxy, ze kterých bude každý knihomol nadšený. Stačí jen najít tu správnou sérii a zjistit zda daný člověk už některou knihu z boxu nemá a máte hned skvělý dárek. Těchto dárkových balíčků je spousty a tak vám jich zde ukážu jen pět a to ty, které jsem většinou četla. Tedy až na jeden, který vychází na tyto Vánoce a vypadá opravdu moc dobře. K jednotlivým boxům vám nebudu nic psát, ale znovu můžete kliknout na název a celý box se vám otevře v novém okně na Databázi knih. :)
 
 
 
 

 
 
 
 
 
A jsme na konci. Těm, kteří to vydrželi až do konce, mockrát děkuji. Dnes to bylo opravdu obsáhlé a doufám, že jste zde našli nějaký ten dobrý tip na knižní dárek, pro sebe či své blízké. Jak už jsem psala na začátku, tak takovýchto článků vyjde ještě šest a slibuji, že takto dlouhé snad budou už jen dvě témata, jinak tyto články budou kratší. Mám v plánu tipy jak pro čtenáře, tak i nečtenáře, takže zde snad najdete tu pravou knihu pro každého. Pokud navíc budete mít k danému tématu také nějaký ten tip na dárek, budu moc ráda, když je napíšete do komentáře.
 
Ráda tvrdím, že knížky jsou vhodné pro všechny a pokud si dáte záležet s výběrem, tak tu správnou knihu naleznete i pro ty, kteří se knihám vyhýbají oklikou. Mě se takové knihy zatím daří vybírat, takže držím palce, aby se to dařilo i vám. :)
 
Mějte se krásně,
vaše knihomolka Šárka

Komentáře

  1. Z mého okolí bohužel nikdo nečte, ale pro jednu spolužačku mám vždycky na vánoce jednu knihu (i když nikdy nečetla, ale jednou za rok, si vždycky tu knihu ode mě přečte). A zatím jsem se pokaždé trefila do vkusu, bohužel prozatím nevím, co jí na tyhle vánoce koupím, ale už nad tím pomalu dumám. Tak uvidím co mě napadne :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To v mém okolí taky moc lidí nečte, ale i tak je ke čtení zkouším nějakým způsobem dostat. A někdy se mi to i daří. :)) Přeji ti šťastnou ruku při výběru. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...