Přátelství je někdy míň něž láska...

Jeden den


Autor: David Nicholls

Originální název: One day

Žánr: Román, anglická literatura

Počet stran: 431

Vydavatelství: Argo

Oficiální anotace: Představte si, že někdy během střední školy potkáte člověka, který vám tak přiroste k srdci, že už ho nikdy nedostanete z hlavy. Chodit spolu ale nezačnete. Přesně to je případ Dextera a Emmy, kteří jsou přátelé už dvacet let - od osmaosmdesátého se setkávají vždy po roce. Je samozřejmě jen otázka času - i když nepřiměřeně dlouhého - než se z takového vztahu vyklube něco víc, než jen návštěva muzea a výroční večeře.
Úspěšný román ze současné Anglie vypráví příběh o tom, že skutečné přátelství mezi mužem a ženou není možné, a musí buď skončit, anebo se proměnit v něco jiného, a také o tom, že si ty nejzákladnější věci uvědomíme, až když je pozdě. Vtipně napsaný příběh, ale skrývá nejen úsměvné a citlivě napsané sondy do lidských citů. Vztah, který přešel od náhodné známosti na jednu noc po věrné i nevěrné přátelství až k hluboké lásce a krátkému manželství jakoby mimochodem pod komickým nátěrem ukazuje změny zvyků, mravů a politiky v Británii posledních dvaceti let. Hlavním tématem příběhu se více než klasická "lovestory" stávají pocity osamělosti a hloubka rozporu mezi mladickou nesmiřitelností a kompromisy, které jsme nakonec schopni tolerovat...

"Když se s ní viděl naposledy, leccos si řekli.
Něco se stalo.
Co jí teď řekne? A co řekne ona?
Ano, nebo ne?"

Dva známí studenti vysoké, které spojila dohromady jedna oslava konce školy. Začalo to vzájemnou přitažlivostí, ale dohodli se na něčem jiném. Oslava konce studií se stala okamžikem, kdy se Emma a Dexter stali přáteli. Přáteli, které jen tak něco nerozdělí. Jenže dospívání je kruté a člověk se rychle mění…

Přátelství mezi mužem a ženou je často ožehavé téma. Někdo tvrdí, že je to nemožné. Někdo si naopak myslí, že mít toho nejlepšího přítele opačného pohlaví a nemít s ním žádný vztah založen na intimitě, je normální. Jak to ale má Dex s Em? To lze zjistit jedině v tomto příběhu, který je svým stylem tou nejoriginálnější knihou, kterou kdy čtenář spatřil. Kniha Jeden den si totiž stojí za svým názvem a dává nám možnost nahlédnout do osudu dvou přátel v rozmezí dvaceti let, vždy v jednom dni v roce. Pokaždé se tedy střetáváme s Emmou a Dextrem 15. července od roku 1988 do roku 2007. Za tuto dobu se toho stalo hodně a mi máme možnost do jejich osudu nahlédnout vždy jen jeden den i přesto, že si přejeme být s nimi po celou dobu jejich příběhu…

"Vyrazit do světa se svým nadšením a elektrickým psacím strojem a dát se tvrdě do práce na… na něčem.
Měnit lidské životy prostřednictvím umění, například.
Hýčkat si přátele, držet se svých zásad, žít vášnivě a naplno a dobře.
Zažívat nové věci.
Milovat a být milován, jestli to bude možné."

Příběh až nevšedně osobitý a v dnešní době až nezvykle normální. Autor si v knize na nic nehraje a podává nám příběh, který se může stát naprosto každému. Není zde nic, nad čím by se čtenář pozastavil a řekl si, že tohle je opravdu přehnané a naprosto nerealistické. Kniha je jakoby vyjmuta ze života dvou přátel, kteří jsou obyčejnými lidmi s osudem, který jim je chvílemi nakloněn a někdy naopak ne. Nejde se tedy u knihy nudit a díky stylu, kterým je příběh psán, na nudu nemáte ani pomyšlení.

David Nicholls (zdroj)
Celá kniha je psaná z pohledu třetí osoby, která nahlíží jak do života samotné Emmy, tak i do zvrácených a opileckých myšlenek Dextra. Navíc máme párkrát možnost nahlédnout i k vedlejším postavám, které se kolem Dexe a Em pohybují. A jak už jsem psala, tak se příběh odehrává pouze jeden den v roce, přesně tedy 15. července. Tento den tedy začíná celý příběh a také končí, ovšem až za dvacet let.

Díky rozpětí let, ve kterých se příběh odehrává, se v knize může najít opravdu každý čtenář. Samotným hrdinům této knihy začíná příběh v dvaceti letech a vidíme průběh jejich života až do čtyřiceti. Je zajímavé pozorovat změny v jejich chování, které jsou rok od roku opravdu viditelné a navíc změna prvotních potřeb a snů, které se v dospívání mění. Jste mladí a chcete cestovat. Dospíváte a přemýšlíte nad rodinou a dětmi. A při tom vše plujete po jedné přímce života, která někde končí…

Fotografie z filmu (zdroj)
Dva přátelé, vzájemná přitažlivost a nepřízeň osudu. Toto téma se už v knižním světě vyskytlo a také bylo podáno jiným a zajímavým stylem vyprávění. Narážím zde na knihu Kde končí duha (S láskou, Rosie) od Cecelie Ahern, která je psaná formou dopisů a různé internetové komunikace a přitom pojednává o stejném tématu. Na těchto dvou knihách je však jedna velká zajímavost, kterou můžete porovnat a to je styl, jakým v podstatě stejný příběh napíše muž a jakým žena. A v tomto ohledu byl David Nicholls se svým Jedním dnem zaručeně lepší. Obě dvě knihy jsou mimochodem zfilmovány, já jsem sice viděla jen S láskou, Rosie, ale na Jeden den jsem opravdu zvědavá. Třeba ve filmovém zpracování bude naopak lepší S láskou, Rosie…

Obálka knížky je asi jedna z nejjednodušších a přitom nejhezčích, kterou ve své knihovně mám. Vím, že oranžová/cihlová barva asi není vkusem každého, ale já mám barvy podzimu moc ráda, takže i tímto se mi knížka trefila do vkusu. A jako velké plus této knihy beru, že si ji můžete pořídit jak hardbacku tak v paperbacku, takže si může každý vybrat podle toho, co má raději a do jaké knihy radši investuje…

Žijte svůj život naplno a nesnažte se ho pouze přežívat… To je podle mého názoru to nejvíc, co jsem si z celé knihy vzala. A možná také toto: Nepřemýšlejte tolik a hlavně jednejte, alespoň co se v otázce přátelství a lásky týká… Knihy jsem se opravdu bála, když jsem ji začala číst a to rovnou ze dvou důvodů. Tím první je, že se tato kniha objevila ve videu Molly v knize, 6 knih, které mě rozplakaly. A druhý důvod je ten, že je tato kniha světovým bestsellerem a tak jsem se bála zklamání. Kupodivu se u mě neudála ani jedna z těchto věcí. Nerozplakala mě, ale ani jsem nebyla zklamaná. Kniha na mně svým příběhem udělala velký dojem a určitě na ni jen tak nezapomenu a také ji s jistotou můžu přidat k těm nejlepším, které jsem za svůj život četla.

A teď už hodnocení!

94%

Jaký máte názor na tuto knihu vy? Četli jste ji, nebo se na ni chystáte? Viděli jste film podle této knihy? Jaký na něj máte názor? Četli jste některé z dalších knih tohoto autora? Líbily se vám? Jaká je podle vás jeho nejlepší kniha?
Budu moc ráda za každý váš komentář. :)


Komentáře

  1. Skvělá recenze :). Na knížku se chystám opravdu už neskutečně dlouho a dokonce jsem kdysi viděla film, který si víceméně nepamatuji, za což jsem ráda kvůli knize. Svým způsobem čekám, až na ni narazím, ale přečtu si ji na milion procent :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Určitě do knížky jdi. Řekla bych, že se ti bude líbit. :) Až na ni narazíš, přeji hezké čtení. :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu moc ráda za každý váš komentář. :)

Oblíbené články...